onsdag 21 december 2011

Ätbart husbygge

I år valde jag bort den färdiga pepparkakshussatsen och gjorde mina egna mallar. Lite mer jobb men också mycket roligare. Bestämde mig för att göra ett enkelt litet hus. Jag köpte färdig deg och degen räckte precis till mitt lilla hus och en extra plåt pepparkakor.
Jag ritade upp mallar på ett vanligt papper och klippte ut. Sedan kavlade jag degen lite tjockare än när man gör vanliga pepparkakor och tog ut delarna direkt på plåten. Ett tips är att grädda stora delar för sig och små för sig eftersom de har olika gräddningstid.
Jag garnerade alla fönster och satte dit fönsterluckor och dörrar innan jag satte ihop delarna till ett hus. I fönsterna har jag satt gelatinblad som fönsterrutor. Sedan garnerade jag snön på taket och gavlarna och pudrade på florsocker.



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar