måndag 28 februari 2011

Stickade tofflor för nybörjaren


De här tofflorna är så enkla att göra att till och med den som är nybörjare klarar av dem. Man stickar helt enkelt bara räta maskor. Till storlek 38-39 lägger du upp 20 maskor på normaltjockt sockgarn och ca stickor nr 3-3½. Sedan stickar du så du får en kvadrat och maskar av. Det går åt 8 rutor till vardera toffeln, alltså sammanlagt 16 st rutor. Jag valde två färger. När du har 16 rutor lägger du ut dem 8 och 8 som bilden visar och syr ihop i de röda markeringarna. Viktigt att du lägger rutorna så att stickningens riktining turvis löper åt ett annat håll än i den intilliggande rutan. De blir då mer elastiska. När alla röda markeringar är ihopsydda börjar du sy ihop dem i bokstavsordning. A mot A, B mot B osv. Kan vara lite klurigt att hålla ordning på vilken sida som är vilken men man ser det ganska bra om man bara vänder och vrider lite.

5 kommentarer:

  1. Jag tyckte det blir enklare att sy ihop när jag hade satt hop alla sidorna med säkehetsnålar innan jag sydde.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Bra tips - det ska jag prova nästa gång. :-)

      Radera
  2. Mia, tuddeludde@yahoo.se15 april 2012 kl. 14:26

    Hej!
    Eftersom jag ska använda restgarner undrar jag hur stor en enkel ruta är? Då kan jag själv räkna ut hur många maskor jag ska lägga upp.
    Tack för hjälp

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag stickade rutorna 10 x 10 cm till stl 39/40. Lite olika beroende på hur elastiskt garnet är. En del garner töjer sig ju mer än andra så man kan behöva "gå lite på känn". Men de är så snabbstickade att har man gjort ett par stickar man snabbt ett par till.

      Radera
  3. Tusen tack för denna stick-beskrivning: jag hittade likadana tossor på vinden som någon gjort för länge sedan, och undrade hur man gör dessa, och nu fick jag beskrivningen! :)

    SvaraRadera