onsdag 13 mars 2013

Långa handledsvärmare



Det blev inga frivoliteter igår. Däremot stickade jag långa handledsvärmare, något som jag velat göra länge och som jag verkligen behöver. Fast de här la min dotter beslag på, så jag har köpt garn för att sticka ett par nya till mig.
Här kommer en kortfattad arbetsbeskrivning till handledsvärmarna:
Jag använde mig av strumpstickor 5 och Järbos garn Raggi.
Jag la upp 30 maskor och fördelade dem på 3 stickor. Vill du kan du naturligtvis fördela dem på 4 stickor, men det blir väldigt många stickor som spretar åt olika håll. Sedan stickade jag resår, 3 rm och 2 am i 5 cm.
Efter resårstickningen blev det slätstickning i 8 cm.
Sedan stickas tumkilen: Sticka varvets första 15 maskor som vanligt. Öka 1 maska, sticka 1 maska, öka 1 maska. Sedan görs ökningarna vartannat varv tills dess du har 13 maskor i tumkilen. På varje ökningsvarv blir det mellan ökningarna udda antal maskor t ex på ökningsvarv två: öka 1 maska, sticka 3 maskor, öka 1 maska. På tredje ökningsvarvet: öka 1 maska, sticka 5 maskor, öka 1 maska osv tills du har 13 maskor i tumkilen. Maska då av de 13 maskorna och fortsätt sticka resårstickning 3 rm och 2 am så långt som du tycker blir bra.
Jag är medveten om att detta inte är den bästa beskrivningen men jag är ingen stickfantast och har väldigt lite erfarenhet av färdiga stickbeskrivningar. Men dessa stickade handledsvärmare är inte svåra att göra, och du kan säkert göra din egen variant utifrån detta.



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar