lördag 22 december 2012

Ljusgjutning

Så här några dagar innan jul kan man om man vill snabbtillverka lite julklappar. Om du har några udda kaffekoppar i skåpet kan du ta dem. Annars brukar det finnas billiga att köpa på loppis, Stadsmissionen etc. Jag köpte mina koppar för 5 kr styck. Sedan gick jag och köpte gjutmassa på Panduro.

Börja med att klippa till vekar. Knyt gärna fast något i ena änden. Jag tog små spikar typ nubb som jag knöt fast innan jag sedan mätte veken och knöt fast andra änden i en penna. Att jag tog en spik var för att tynga ned veken. Annars finns det risk att veken flyter upp när stearinmassan upplöses av värmen då ljuset är tänt.

Smält sedan ljusmassan lite i taget i en kastrull över ett vattenbad. Smält aldrig direkt i kastrull över spisplatta. Blir det för hett kan ljusmassan ta eld. Se till att allt löst sig ordentligt.

Häll sedan försiktigt ljusmassa i koppen. Du kan börja med att bara hälla i några droppar så att veken fastnar i botten. Fyll sedan på så mycket du vill ha. Låt stelna. Det brukar bildas en liten nedsänkning närmast veken när det stelnat helt. Smält lite mer ljusmassa och fyll på.

Klart!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar